torsdag 12 mars 2015

Beskära vinbarsbuskar

Beskära-vinbärsbuskar

bra länk att läsa/ Odla nu


Den här rödvinbärsbusken ska jag försöka gräva upp om det går eller klippa ner helt,
tanken att jag vill jämna till marken runt växthuset och lägga plattor runt om, den skymmer alldeles för mycket.

ekologiskadelikatesstradgarden.se/stamma-upp-roda-vinbar/

Uppstammad röda vinbärsbuske. Den ser inte mycket ut för världen just nu men jag hoppas på en tät fin krona, som en boll, kanske redan nästa år.


Jag valde ut fem grenar av olika ålder som jag sparade. Alla de övriga klippte jag bort så långt ned som möjligt. Dessa fem tämligen styva grenar flätade jag ihop efter bästa förmåga för att de ska ge varandra stöd inför framtida stora, tunga klasar av solmogna röda vinbär.

Planeringen nu i vår;

Stamma upp så många buskar som jag orkar med


Inga kommentarer:

Torka din egen Mat - Fisk, Grönsaker , Bär och Frukt

https://www.friluftsframjandet.se/lat-aventyret-borja/kunskap--guider/hallbart-friluftsliv/torka-din-egen-friluftsmat---en-kom-i-gang-guide/...